نحوه نگهداری دستگاه بنر

جهت خرید محصولات با شماره : 02133202959 تماس بگیرید

تمام ارسالهای گلدن جت به هر مقدار از یک رول تا هر تعداد به تمام نقاط ایران ده هزار تومان و برای شهر تهران تا چاپخانه ده هزار تومان می باشد

اپراتوری و تعمیرات چاپگرهای لارج فرمت

سه اصل اساسی در یک چاپگر لارج فرمت عبارتند از:

1- مرکب رسانی (Inking)

2- حرکت(Motion)

3- چاپ(Printing)



اصل اول: مرکب رسانی

مرکب رسانی عملی است که با استفاده از تجهیزات و عناصر ،مرکب از مخزن رنگ خارج و به مخزن های ثانویه و نهایتاٌ به پرینت هدها منتقل شود.

اجزای اصلی و اساسی سیستم مرکب رسانی به شرح زیر است:

1- شلنگ(Ink Tube): شلنگ از اجزای مهم در انتقال مرکب محسوب می شود که از جنس پلی پرو پیلن بوده و بایستی در مقابل خوردگی ناشی از گردش مرکب مقاوت لازم را دارا باشد. درصورت استفاده از شلنگ بی کیفیت که معمولا از جنس پلی یورتان ساخته شده است با جدا شدن تکه های کوچک از جداره داخلی شلنگ و ورود آن به محفظه رنگ پرینت هد باعث نازل گرفتگی و در نتیجه خرابی آن می گردد.

قطر مناسب شلنگ جهت تغذیه صحیح مرکب بسیار مهم بوده و در صورت بزرگی بیش از حد شلنگ نصب شده روی پرینت هد ،ورود هوای اضافی به درون شلنگ و در نتیجه انقطاع چاپ و گرفتگی نازل اجتناب ناپذیر است.



2- پمپ مرکب:( Ink Pump)همانطور که از نام این قطعه پیداست پمپاژ مرکب از مخزن رنگ و انتقال آن بر عهده این قطعه است.در بازار فعلی ایران پمپ مرکب از نظر تغذیه الکترونیکی به دو نوع ولتاژ مستقیم یا متناوب و از لحاظ دبی خروجی به سه نوع 100 ، 300و450 میلی لیتر دردقیقه تقسیم می شود.

می بایست به این نکته توجه داشت که نمی توان از پمپ هوا بعنوان پمپ مرکب استفتده نمود چراکه قطعات بکار رفته در در یک پمپ هوا توانایی مقاومت خوردگی ناشی از پمپاژ مرکب سالونت بیس را دارا نیست.

3-فیلتر(Ink Filter):یکی از اصلی ترین اجزای یک چاپگر لارج فرمت محسوب میگردد.جنس فیلتر از نو پلی پرو پیلن که دارای مقاومت خوردگی بالایی است.

فیلتر بایستی توانایی کار تا حداکثر حرارت 50 درجه سانتی گراد را دارا باشد و متوسط عمر مفید آن 500 ساعت کاری است که بطور تقریبی هر سه ماه یکبار نیاز به تعویض دارد.



4-ساب تانک(مخزن ثانویه)Secondary Tank:مرکب پس از فلترینگ با عبور مجدد از شلنگ وارد مخزن کوچکی به نام ساب تانک یا مخزن ثانویه می شود که وظیفه این مخزن نگهداری مرکب مورد نیاز پشت هد هاست.

ساب تانک ها معمولاٌ در پشت کالسکه حمل کننده هدها(کریج) قرار دارند اما در مواقعی در بالای هدها قرار می گیرند که اصطلاحا به آن سیستم فشار منفی گفته می شود. سیستم فشار منفی اغلب برای استفاده در جاهایی است که بعلت سرعت بالای چاپ و یا تعدد پرینت هدها نیاز به مرکب رسانی با سرعت بالاتر و کنترل خلا مرکب پشت نازل ها طراحی گردیده است

درون این مخزن یک سنسور مکانیکی که شناور یا فلوتر((Floater نامیده می شود قرار دارد که و ظیفه آن کنترل سطح مرکب است و در صورت کاهش و یا افزایش سطح مرکب دستور وصل یا قطع مرکب را به پمپ ارسال می کند.

ساب تانک ها در دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود می باشند که نوع فلزی آن به دلیل مقاوت در برابر خوردگی نسبت به نوع پلاستیکی بهتر بوده لکن نفوذ هوای محیط به درون ساب تانک و مشکلات ناشی از آن بیشتر از نوع پلاستیکی است.



5-پمپ هوا(Air Pump) :در سیستم ایجاد هوای فشرده در هر ماشین چاپ لارج فرمت یک پمپ هوا با توان بالا و دبی هوای خروجی زیاد وجود دارد که کارکرد آن به شرح زیر است:

زمانی که مرکب با عبور ازپمپ، شلنگ و فیلتر وارد مخزن ثانویه شد می بایست توسط یک جریان هوای فشرده که به ساب تانک اعمال می شود، به پرینت هد منتقل گردد و از نازل هدها خارج میگردد که انجام اینکار با استفاده از پمپ هوا میسر است.

با فشار دادن یک شستی فنری ، برق به پمپ هوا اعمال گردیده و پمپ هوای

مشخصات پمپ هوا مشابه پمپ مرکب بوده اما همانطور که قبلا توضیح داده شد استفاده از این نوع پمپ در مسیر مرکب رسانی اشتباه است.

همچنین تاکید می شود برای ایجاد یک هوای فشرده در زمان کم و حجم بالا باید از پمپ هوا با حداقل دبی 300 پاسکال استفاده شود.



6-شیر برقی(Electromagnetic Valve):این وسیله که از کلمه مگنت برای نامیدن آن استفاده می شود، مابین پمپ هوا و مخزن ثانویه قرار گرفته و عمل ایجاد خلا درورودی مرکب به هد را انجام میدهد و مانع از خروج هوای فشرده از مخزن ثانویه میگردد(مرکب منتهی به هدها در جای خود ساکن می شود و نه از نازل هد خارج و نه به سمت مخزن ثانویه می رود) به این ترتیب که همان شستی فنری که فشردن آن باعث به کار افتادن پمپ هوا میگردد بصورت همزمان مدار شیر برقی را باز نموده و خروج هوا به سمت ساب تانک از این مسیر انجام می گیرد و بلا فاصله پس از قطع شستی ، مدار هوای مگنت بسته شده مانع از آن میشود که هوا به مخزن ثانویه وارد و یا از آن خارج شود.

نکته:چنانچه به هر علتی در کار مگنت خللی ایجاد شود، مرکب به علت سیال بودن دیگر قادر به ایستایی را نداشته و به شکل نا خواسته و کنترل نشده از نازل ها به سمت بیرون خارج می شود.

ادامه دارد .......بزودی

با تشکر از جناب آقای مهندس وحید پیشان